Geoblog.pl    matguru    Podróże    Trzy miasta, trzy kolory    czerwone Glasgow

czerwone Glasgow

Wielka Brytania
Wielka Brytania, Glasgow

Glasgow jest całkiem innym miastem niż stolica Szkocji, przy nim Edynburg wydaje się być kameralny, senny, ale za to z klimatem przesiąkniętym tradycją i sztuką,
właśnie tego artystycznego charakteru brakuje mi w nim najbardziej, chociaż to tutaj koncertują giganci rocka, jednak to nie koncerty na stadionach budują klimat miejsca…
kamienice prócz tego, ze są z czerwonego piaskowca – a nie jak te w Edim w kolorze piasku – to przytłaczają swoimi rozmiarami, ciężkością detali i ilością zdobień, widać po nich, jak bogate to było miasto w czasach wiktoriańskich, kiedy te monumentalne budowle wznoszono,
wyjątkiem jest Glasgow School of Art, projektu Charles Rennie Mackintosh’a, secesja godna zachwytu gdzie lekkość i finezyjność tego projektu powoduje, że na chwilę zapomina się o pozostałych budowlach Glasgow, takich jak np. Kelvingrove Art Gallery and Museum, które piękne nie jest, ale na pewno osobliwe – nie widziałem nigdzie indziej, takiej różnorodności eksponatów nagromadzonych w jednym miejscu,
w największej sali ekspozycyjnej, pod sufitem zawieszono Spitfire’a (samolot myśliwski z okresu II Wojny Światowej), w centralnej jej części stoją wypchane, afrykańskie zwierzęta, ze słoniami i żyrafą dominującymi nad pozostałą gromadką, na ścianach za to, spogląda na to wszystko ukrzyżowany Chrystus autorstwa Salvadora Dali, skąd inąd świetny obraz…